Infrastructure: Generating hydrogen from wind power

Using the German electricity grid to produce hydrogen is expensive (electricity charges, taxes) and only partially sustainably clean (pollutant-laden German electricity mix).

For this reason, Clean Logistics is striving for a proprietary, tax-exempt and independent supply of H2 from wind energy alone. From the end of 2019, thousands of older wind turbines will no longer be eligible for EEU funding. This could potentially result in 1,500-2,500 hydrogen production systems in North Germany alone.

To do this, the wind turbine is disconnected from the grid. A PEM electrolyser with a battery system for supplying operating power independently of the wind is installed at the wind turbine and uses wind power to generate hydrogen from well water and ambient air. The hydrogen produced is compressed and stored in suitable tank trailers. The filled trailers are moved to the nearest depot and exchanged for empty trailers. HyBat Trucks are filled with hydrogen from full trailers via a mobile tank system.

Für dieses Konzept stehen umfangreiche öffentliche Fördertöpfe zur Verfügung. Die Alternative für solche „alten“ Windräder wäre unter anderem der sehr kostenintensive Rückbau. Clean Logistics und seine Partner würden durch Anmietung Betreiber der Windräder. Damit ist die Herstellung des Wasserstoffs aus Windenergie eine Eigenerzeugung und vollständig abgabenbefreit.

Im Gegensatz zu abgabenbehaftetem Strom aus dem deutschen Netz (19-21 €Ct / kWh) braucht das „alte“ Windrad nur 3-5 €Ct/kWh, um nachhaltig betrieben werden zu können. Damit lässt sich Wasserstoff wirtschaftlich sinnvoll gasförmig bei 350 bar in die HyBat-Trucks befüllen.

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